HABERLER

Bir teker takozu ne kadar önemli olabilir ki?

Blog Single

Taşımacılık sektöründe ürünlerin nakliyesinde kullanmak için tasarlanan treylerin, yükleme boşaltma işlemleri yükün özelliğine göre depo, antrepo ve rampalardan yapılmaktadır. Bu tarz operasyonel işlemler sırasında bir takım emniyet tedbirleri almak gerekir. Sürücü yükleme ya da boşaltma yapılacak alana geldikten sonra araç kabininden inmeden önce çekici imdat frenini devreye almalıdır. Daha sonra alınması gereken emniyet tedbiri ise treyler imdat frenini çekmek olmalıdır. Sürücüler bu emniyet tedbirlerini uygularken önemli bir diğer emniyet tedbiri olan takoz kullanımını ihmal etmektedirler. Oysaki takoz her profesyonel sürücünün güvenliği için vazgeçilmezdir. Sürücülerimize bu yazımda takoz kullanımının öneminden ve doğru takozlama nasıl olması gerektiğinden bahsedeceğim.


TAKOZ 

Takoz; aracın öne veya arkaya doğru istemsiz hareketini engellemek için çekici ya da treyler tekerleğine yerleştirilen kama şeklindeki emniyet tertibatıdır. Bu emniyet tertibatı, Karayolları Trafik Yönetmeliği kapsamında araç içinde bulundurulması zorunlu ekipmanlardan olup park etme ve duraklamalarda alınacak emniyet tedbirlerinde kullanılması gerekir.

Avrupa’da rampa kapılarında otomatik takoz uygulaması mevcut olup en güvenli olan takoz uygulaması bu şekildedir. Ülkemizde ise otomatik takoz uygulaması yok denecek kadar azdır. Bu yüzden portatif takoz kullanımı için sürücülerimize önemli görev düşmektedir. Portatif takozlar; metal, plastik ve ahşap olarak araçlarda görmekteyiz. Malzeme cinsi her ne olursa olsun kullanım amaçları aynıdır.


DOĞRU TAKOZ KULLANIMI

Takoz kullanımı; alanın eğiminin gerektirdiği gibi araç tekerleklerine uygun yönde koymaktır. En güvenli takoz uygulaması treyler sol tarafındaki orta tekerleğe çift yönlü (önlü ve arkalı) olarak yapılan takozlamadır.


Sürücülerin; çekici imdat frenini, treyler imdat frenini ve takoz kullanımı gibi emniyet tedbirlerinden bir ya da birkaçını yapmadığını düşünelim...

Yükleme ya da boşaltma sırasında araç körükleri, hava hareketiyle bir enerji depolar. Depolanan bu enerji ise araç tekerinin bir tur dönmesi kadar enerji anlamına gelir. Aracın tekeri dönmesi, hareket etmesi demektir. İşte bu hareket kontrolsüz olup, araç istemsiz hareketi sonucunda başka bir araca çarpıp maddi hasarlı kazalara ya da insanlara çarparak yaralanmalı ve ölümlü kazalara sebebiyet verebilir. Sürücüler bu tarz kazaların önüne geçebilmesi için her zaman proaktif tedbirler almaları gerekir. Aksi bir durumda istenmeyen sonuçlar kaçınılmaz olabilir.

© 2023